Kapitel 12

Sightseeing tur til Yosemite National Park
18. august 1997

Efter den snart traditionelle dejlige campingmorgenmad tog vi afsted på vores sightseeing tur til Yosemite National Park. Turen dertil er smuk og ikke særlig lang. Den sidste del af turen går langs floden Merced på Route 140, og vi ankommer til Yosemite Arch Rock Entrance. Selv om vi synes vi var alene på vejen dertil er der, som altid, en kø af biler ved  indgangen. Det tager ikke lang tid, man skal jo blot betale adgangsbilletten, som er på  $10, men så gælder den også for Sequoia National Park og i flere dage.

Efter at have taget en masse billeder af den smukke natur nåede vi til Yosemite Visitor Center. Det var absolut ikke en meget stor besøgsdag, men alligevel var næsten alle p-pladser optaget, men det lykkedes for os at finde en plads til vores bil, endda meget tæt på stien til Yosemite Falls, som var vores mål nu. Vi forlod bilen og begav os ud på turen. Det var smukt, mange mennesker og en dejlig temperatur. Og hvad møder vi, som noget af det første:

Ja det er utroligt. Vi kan tydeligt huske vores tur i USA i 1986, hvor vi af og til mødte danske Roligans klædt i rødt og hvidt, stolte over, at det gik så godt for det danske landshold i fodbold, men nu er det åbenbart skiftet til, at alle Brøndbys over 16.000 support’ere klæder sig i gult og blåt og kommer overalt på jorden. Vi synes selvfølgelig det er fedt nok, og vi fik da lige udvekslet de sidste fodboldresultater med disse to Bif’ere,  i øvrigt fra Jylland. Vi kunne nogle resultater mere end de, vi var jo i konstant forbindelse med vores kilde, Morten.
Vi så, fotograferede og nød Yosemite Falls, selv om der ikke var meget vand tilbage.
Det skifter meget år efter år. Sidste år havde der været en meget voldsom oversvømmelse på grund af et meget pludselig forår med deraf følgende hurtige snesmeltning. Veje, pladser og stier var blevet ødelagt, og parken havde flere steder været helt lukket. Men nu var det fint igen.

Faldet er ca. 2.425 feet, og det ser fantastisk ud. Tilbage til bilen og Restroom skal lige besøges før vores næste udflugt starter.

Næste punkt, der skal besøges, er Glacier Point, et udsigtspunkt der ligger 3.200 feet over Yosemite Village og med den skønneste udsigt til blandt andet Yosemite Falls. Det er en fantastisk tur derop, gennem afbrændte skove, forbi skisportssteder, forbi et utal af udsigtspunkter, forbi en masse turister, der alle tager i tusindvis af billeder. Det er ikke så mærkeligt, at Kodak er sponsor for parken. Og så Glacier Point. Det er lige ved at tage pusten fra os, selv om vi er blevet meget forvente. Hvor er her dog smukt og selv om der er mange mennesker, er der rigeligt med natur til os alle.

Da vi havde taget vores del af de mange tusinde Kodak-film, var vi efterhånden blevet en lille smule sultne, og da der var ved at blive bygget et Visitor Center ved selve udsigtspunktet, var det meget naturligt at besøge det for at få lidt at spise. Vi fik også lidt at spise, meget lidt endda, softice og banan. Ja det er ikke så meget vi behøver til frokost efter vores store morgenkomplet!!!!!! I går spiste vi 2 bjørneklør (uspiseligt wienerbrød og i forgårs donuts (overordentligt spiseligt ”wienerbrød”) og lakrids. Nedturen fra Glacier Point var selvfølgelig lige så smuk som opturen. Det er mærkeligt, at en sådan tur-retur er så forskellig. Nedturen virkede som om det var første gang vi så de storslåede scenerier. Ved vejkrydset Chinquapin valgte vi turen til Mariposa Grove med de store Redwoods og ved Wawona Informations Center skiftede vi vores bil ud med en bus, 26$, som kørte os til Mariposa Grove, hvor vi skiftede til en specialbygget åben traktorlignende bus med chauffør, som også var guide. Endda en god og meget fortællende guide. Han fortalte mange gode og spændende historier om de store Redwoods, som her hedder Sequoia.

De ældste er omkring 2.700 år gamle og mange af dem er over 100 m høje med en bark så tyk, at de kan modstå de store skovbrande, som der gennem årene har været mange af. I misforstået naturbeskyttelse, har parken forsøgt at sikre de store kæmper mod disse brande, ved at stille mange restriktive krav, men det har så vist sig, at det ikke gik så godt for udbredelsen af de nye Sequoia’er, som krævede lys og luft de første mange år af deres levetid. Så da man opdagede, at træernes bark var så tyk, at den var i stand til at holde enhver ild borte fra træet, har det i visse tilfælde været nødvendigt at antænde ild i underskovene for at hjælpe naturen lidt på vej. Men naturen kan selv. De fleste brande skyldes naturen selv, lynnedslag har deres ansvar for de mange ”naturkatastrofer” i naturparkerne i USA. Og efter selv meget  voldsomme brande er naturen i løbet af få år i stand til at retablere sig igen. Det har vi set med Yellowstone, som vi har besøgt 3 år efter en af de største brande, man har kendt i nyere tid. Ofte gavner disse brande også på insektangreb på træerne, der bliver renset godt ud.
Men disse Redwoods eller Sequoia er fantastiske. Man bliver lille, når man ser dem, ikke alene fysisk, men også på alle andre måder, tænk at disse levende væsener har stået der i over 2.000 år, hvad er der ikke sket med menneskeheden i disse 2.000 år, fra Kristi fødsel til nu. Et træ i Redwood National Park, som vi kørte igennem ad route 101 ved kysten, var for ca. 15 år siden ramt af lynet i toppen, og en del af toppen brændte og knækkede af, men træet lever i bedste velgående endnu. Vi så flere af disse giganter ligge på jorden, fældet af alder eller andet, liggende nøjagtig som de var faldet for måske 100 eller 200 år siden. Det store billede i min 50 år gamle geografibog, som viste et   træ med en gennemkørsel for biler, det er en gammel Ford T, der kører igennem, ligger her. Træet, som billedet viste, væltede for 20 år siden, og man kan tydeligt stadig se vejen til og fra træet. Nu er der andre træer, man kan gå i gennem, men nu har man forsøgt at beskytte disse verdens største levende ”væsener” mod os mennesker, det har nemlig vist sig, at jorden omkring træerne ikke må trædes fast, så mister træernes deres naturlige åndemulighed gennem deres rødder. Så alle steder bliver man mindet om dette, og man må ikke forlade stierne.

Dette billede viser tre teenagere. De er "kun omkring 300 år gamle.

Morgenmad                       $    0.00
Frokost                              $    4.00
Aftensmad + indkøb           $  30.00
Overnatning                       $  19.00
Indgang Yosemite +
Sequoias                            $  36.00
I alt                                   $  89.00

Tilbage til hovedmenu
Til start af dette kapitel